Беларуская мова

Лапа

Well-known member
Мне здаецца, што увогуле спачатку моу як i народау было не зашмат, таму и словы у розных мовах падобные
 

Вишенка

волшебница
Вішанька. слу, а што рэальна, вось так можна дасканала адсачыць?
Ну, гэтым, як я разумею, гісторыя мовы і лексікалогія займаюцца. Можна адсачыць, на якім этапе ўзнікла пэўнае слова, ну і куды яно пайшло, адкуль выйшла, чаму ў іншай мове смяніла сваё гучанне/напісанне і да т.п.
 

k_ja_ra

Well-known member
Але як вядома, гісторыя (і мовы, думаю, у тым ліку) - не мат-ка, а ідэалогія збольшага.)))) Гэта варыянты тлумачэння развіцця падзей, трактоўка іх, а не даказаная тэарэма. Не?
 

Вишенка

волшебница
Але як вядома, гісторыя (і мовы, думаю, у тым ліку) - не мат-ка, а ідэалогія збольшага.)))) Гэта варыянты тлумачэння развіцця падзей, трактоўка іх, а не даказаная тэарэма. Не?
Гэта такая моўная археалогія :)
 

k_ja_ra

Well-known member
Дзяўчаты, ёсць на форуме прафесійныя выкладчыкі бел. мовы?
Адгукніцеся, клск.
Ёсць пытанне.
 

fovana

Молчаливая активистка
Хачу запрасіць вас выказаць сваю думку ў маёй тэмцы пра беларускі гумар - нягледзячы на тое, што многія адмаўляюць яго існаванне! Прабачце за офф i памылкi, калі што.
http://semeistvo.by/forum/showthread...23#post8632523
 

kolesnikova

New member
девочки, я что-то туплю. Які канчатак і корань у словах: ручай, ручаі, ручаіны; завея, завеі; завеямі, пакой, пакоі, пакоямі?
 

katia-ka

Kitoks Pasaulis
kolesnikova, гэта з падручніка? Гэта той выпадак, калі лепш за ўсё гэта бачна ў фанетычнай транскрыпцыі. Корань будзе ручай. Ручаі -[ручайі], ручаіны - [ручайіны]. але выдзеліцца на пісьме толькі руча, калі зьверху дзеці не падпісваюць й.
Завея, завеі - корань заве[й], пакой -аналягічна з ручай.
 

k_ja_ra

Well-known member
katia-ka, а на ўроках дзеці вось менавіта так фанетычны разбор робяць?
Вось хоць забі не памятаю, каб хоць калі-небудзь у нас "і" на "й" і гук "і" раскладалася.
Вось проста навіна для мяне гэта.
Я пра ётавыя "і" толькі пару год таму даведалася. Упершыню.

А ў якім, дарэчы, класе фанетычны разбор рабіць пачынаюць?
 

katia-ka

Kitoks Pasaulis
katia-ka, а на ўроках дзеці вось менавіта так фанетычны разбор робяць?
k_ja_ra, гэта не прыклад фанетычнага разбору, гэта транскрыпцыя.

Але калі ты пытаешся пра тое, ці раскладаецца і пасьля галоснай на йі ў школе - то не ведаю. Хутчэй за ўсё - не.

А ў якім, дарэчы, класе фанетычны разбор рабіць пачынаюць?
у другім.
 

katia-ka

Kitoks Pasaulis
Дарэчы, у мяне нядаўна такі затык быў: я не магла чотка адказаць, колькі літар у беларускім алфавіце: 32 ці 34. :) Бо маі успаміны з методыкі і працы не супалі з сынавым падручнікам :)
Таму я на ісьціну ў апошняй інстанцыі не прэтэндую. :)

Ага.
Ну ясна тады.
Дзякуй.
я проста не памятаю такіх заданьняў у пачатковай школе, каб такі корань быў.
 

kolesnikova

New member
А ў якім, дарэчы, класе фанетычны разбор рабіць пачынаюць?


Мой зараз у 3, пакуль не рабілі фанетычнага разбору.




Вось хоць забі не памятаю, каб хоць калі-небудзь у нас "і" на "й" і гук "і" раскладалася.
Вось проста навіна для мяне гэта.
Я пра ётавыя "і" толькі пару год таму даведалася. Упершыню.
таксама першы раз у жыцці з гэтым сутыкнулася.

Як я памятаю, так мы толькі на гістфаку рабілі фанетычны разбор, у школе не рабілі. Але ж я школу ў пачатку 90-х скончыла.



гэта з падручніка?
не здапаможніка. Арфаграфічны трэнажор. Купіла на сваю галаву )))))

Такім чынам: ручай - цалкам корань, ручаі : ручаі - цалкам корань???? ці руча - корань, (і) - канчатак?????; ручаіны - н суфікс??? ы-канчатак.
Усё роўна не разумею.
Тое, что ручай, завей, пакой - карані фанетычна - мне зразумела. а як гэта выдзяляць? Заданне - вызначыце корань і канчаткі. Дапаможнік -3 класс. Фанетычнага разбору дзеці не праходзілі. Слова і яго гукі ніколі не пісалі.
 

katia-ka

Kitoks Pasaulis
Як звычайна, галава дзецям у школе забіваецца абсалютна непатрэбнай інфармацыяй.)
не, гэта таксама было зьвязана з фанетычным разборам. Там было слова "дзеці". І я завісла - дз -гэта адна ці 2 літары. Палезла ў сынаў падручнік -ага, 2 літары. То бок 32 літары ў беларускім алфавіце. Але я ж памятаю буквар Клышкі, дзе была лічба 34... Карацей, па новых нормах дз ідж- гэта дыфтонгі, то бок -гэта 2 літары і адзін гук.

Мой зараз у 3, пакуль не рабілі фанетычнага разбору.
да? я ўжо даўно у школе не працую, але не так даўно рабіла адной з фарумчанак фанетычны разбор для 2-класніка. Таму так упэўнена адказала. :)

ручаі - цалкам корань????
не
ці руча - корань, (і) - канчатак
так
бо ручаю, ручая і г.д.

Арфаграфічны трэнажор
А напішыце, хто аўтар?
 

kolesnikova

New member
А напішыце, хто аўтар?
Складальнік М,Р. Маўлютава

http://book.belveter.by/arfagrafichny-trenazhor-pa-belaruskaj-move-3-klas/

katia-ka, можа параіце, як дзіця з белмовай прымірыць? Сын ужо на ангельскай мове размауляе і пачынае дзіцячыя кніжкі чытаць. А бел. мова для яго накшталт кітайскай.
 
Последнее редактирование:

туточкина

New member
не, гэта таксама было зьвязана з фанетычным разборам. Там было слова "дзеці". І я завісла - дз -гэта адна ці 2 літары. Палезла ў сынаў падручнік -ага, 2 літары. То бок 32 літары ў беларускім алфавіце. Але я ж памятаю буквар Клышкі, дзе была лічба 34... Карацей, па новых нормах дз ідж- гэта дыфтонгі, то бок -гэта 2 літары і адзін гук.


10 галосных +21 зычная + ь = 32.
Для абазначэння [дз], [дз'], [дж] карыстаюцца дзвюма літарамі д+з, д+ж.

Асабіста я памятаю, што ў сына таксама было 32 літары ў алфавіце. Нажаль не памятаю, хто аўтар падручніка за 1 клас.
 

katia-ka

Kitoks Pasaulis
Асабіста я памятаю, што ў сына таксама было 32 літары ў алфавіце. Нажаль не памятаю, хто аўтар падручніка за 1 клас.
калі ў вашага сына ў 1 класе быў беларускі буквар, то аўтар - Клышка.

Проста "погляды" на гэты конт памяняліся ў мовазнаўцаў і падручнікі новыя ўжо па новых "правілах" выдадзеныя.
 

katia-ka

Kitoks Pasaulis
katia-ka, можа параіце, як дзіця з белмовай прымірыць?
Не параю, нажаль. Па вопыце свайго сына магу сказаць, што ён выбарча падыходзіць да таго, што робіцца/выдаецца/etc на беларускай мове. Калі падабаецца -усё ок. Калі не -то аж да сьлёз даходзіць, але не хоча чытаць, напрыклад. Як бы -нічога новага, гэта працуе заўсёды. :)
Сын ужо на ангельскай мове размауляе і пачынае дзіцячыя кніжкі чытаць.
а вы параўнайце, як выкладаецца беларуская мова ў школе, і як ангельская. Я не пра прынцып "замежная-родная". А пра тое, як настаўнікі імкнуцца зацікавіць сваім прадметам і якія метады і методыкі выкарыстоўваюць для павышэньня цікаўнасьці.
 

katia-ka

Kitoks Pasaulis
Я прабачаюся, я правільна разумею, што нейкія погляды кажуць пра тое, што дж - гэта адна літара?
Раней лічылася так.

У падручніках і дапаможніках падаюцца неаднатыпныя, часам супярэчлівыя сцвярджэнні пра беларускі алфавіт. У «Буквары» А.К.Клышкі (1995, с. 103) колькасць літар не называецца, але першакласнікі пры жаданні самі могуць зрабіць падлік: апрача 32 літар, тут пасля д у дужках прыводзяцца дж і дз. Тое самае знаходзім і ў падручніку для 2 класа «Беларуская мова» В.А.Бекіша і інш. (1995, с. 24).

У мяне беларускую мову на 2-3 курсе якраз Бекіш выкладаў :)
 
Сверху