Беларуская мова

Happy

Я такая скорая на помощь
Команда форума
Админ
дзецям прапанавалі так разважаць у школе
Это можно делать на любом уроке. Но им не предлагают рассуждать , тем более весело, их заставляют заучивать и писать тесты(
Но это тоже уже другая тема(
 

Imagination

Active member
ой, я да сяе пары не магу гэтую кнігу узяць у рукі, настолькі моцнае ўражаньне было ў мяне ў падлеткавым узросьце ад яе прачытаньня...

Вот поэтому и спрашиваю... Просмотрела много рассказов -- на ночь ни один читать не стоит, особенно впечатлительным. У меня ребенок впечатлительный, может потом и не спать. С другой стороны, уже не малыши, чтобы так оберегать... Я вот этот выбрала. Короткий, просто прочитать "на одной коленке", но с пользой, а не просто ужаснуться кошмарам той войны.... Іван Навуменка "Настаўнік чарчэння" http://knihi.com/Ivan_Navumienka/Nastaunik_carcennia.html
 

Дюдюка

Member
Дзяўчаты, скажу некалькі слоў пра прыметнікі. Можа, будзе крыху лягчэй выконваць дамашнія заданні. Якасныя прыметнікі абазначаюць разнастайныя прыметы прадметаў непасрэдна праз лексічнае значэнне. Адносяцца прыметнікі, што абазначаюць назвы якасцей, якія ўспрымаюцца органамі пачуццяў (гарачы, кіслы), уласцівасці характару, асаблівасці псіхічнага стану чалавека (крыклівы, добры), ставарюць аб навакольнай рэчаіснасці прасторавыя і часавыя ўяўленні (вузкі, павольны), колеры і адценні колераў, вызначаюць будову і ўласцівасці рэчываў (вадкі, зярністы, ломкі).
адносныя прыметнікі абазначаюць прымету прадмета праз яго адносіны да іншых прадметаў: да матэрыялу або рэчыва ,з якога зроблены прадмет (Каменны, цагляны, суконны); да месца знаходжання прадмета ці часу яго існавання (вясковы, гарадскі, учарашні, леташні), да яго прызначэння ці ўласцівага яму дзеяння (вучэбны, вымяральны, студэнцкі, драбільны), да яго вагі памеру ці колькасці (двайны, кілаграмовы, трохразовы, старублёвы), адносіны да канкрэтнай групы асоб ці пэўнай сферы дзейнасці (бацькоўскі, дзяцячы, геаграфічны, рэлігійны, філасофскі).
Прыналежныя прыметнікі абазначаюць прыналежнасць прадмета пэўнай канкрэтнай асобе (жывой істоце) - маміна, бацькаў; паказваюць на агульную родавую прыналежнасць:воўчы след, вавёрчыны арэхі, мядзведжы бярлог.
Прыналежныя прыметнікі пры пераносна-вобразным ужыванні набываюць значэнне якасных (гэта толькі ў пэўным кантэксце або ўстойлівыя выразы): заячая нара (прыналежны) - заячая смеласць (якасны), мядзведжы след (прыналежны) - мядзведжая сіла (якасны), воўчы апетыт (якасны), лісіная хітрасць (якасны).
 

k_ja_ra

Well-known member
Прыналежныя прыметнікі абазначаюць прыналежнасць прадмета пэўнай канкрэтнай асобе (жывой істоце) - маміна, бацькаў; паказваюць на агульную родавую прыналежнасць:воўчы след, вавёрчыны арэхі, мядзведжы бярлог.
іншымі словамі, мядзведжыя сляды - прыметнік прыналежны?
але са слоў Магды, у падручніку напісана, што адносны. (
 

Magda

Well-known member
k_ja_ra, в посте Дюдюка почти дословно процитировано правило из учебника, только примеры чуть другие и последний абзац опущен, тот самый.:)
 

k_ja_ra

Well-known member
Magda, ты прабач, калі я "буквоедствую", але мне ўжо проста цікава.
То-бок у падручніку ідзе амаль даслоўна той жа тэкст, што ў Дюдюкі, толькі пасля яе апошняга абзаца ідзе яшчэ адзін абзац, такі:
прыналежныя могут ужывацца у якасцi адносных. и прыклад: мядзведжы след.
так?
Гэта даслоўна? Можа там абдрукоўка якая, ці ты недакладна напісала?
Бо атрымліваецца ж відавочная супярэчнасць: у Дюдюкі мядзведжы след - прыналежны прыметнік, а ў цябе (у падручніку, у сэнсе) - адносны.
Гэта што такое?

Хаця яшчэ раз перачытала, і ўвогуле заблыталася.
Што і ў якасці чаго ўжываецца?
Мядзведжы след - гэта прыналежны прыметнік, які ужыты ў якасці адноснага? А гэта як? Дык які ён у выніку, я не зразумею ніяк?
 

Magda

Well-known member

k_ja_ra

Well-known member
Дюдюка, калі можна, пракаментуйце/паясніце, клск, апошні абзац тэкста ў рамцы (гл. укладанне)
Дзякуй.

на мой погляд, апошні абзац у рамцы - не што іншае, як набор слоў, пазбаўлены якога-кольвек сэнсу.
.
 

Вложения

  • 105.jpg
    105.jpg
    166.6 KB · Просмотры: 31

Дюдюка

Member
на мой погляд, апошні абзац у рамцы - не што іншае, як набор слоў, пазбаўлены якога-кольвек сэнсу..

Я згодна, што сэнсу няма.
Хаця можна выказаць некалькі версій тлумачэння напісанага. Першае меркаванне, не зусім ўдалае, чаму гэты прыклад аднеслі да адносных - мядзведжы след - гэта след, зроблены мядзведзем. Але ў дадзеным выпадку нас цікавіць не кім зроблены, а каму належыць след. Тут вельмі тонкая мяжа ў разуменні значэнняў.
А магчыма, аўтары падручніка хацелі сказаць, што, напрыклад, у акадэмічнай граматыцы не вылучаецца група прыналежных прыметнікаў асобна. Аўтары граматыкі прыналежныя прыметнікі далучаюць да адносных. Пры гэтым адзначаюць, што прыналежныя прыметнікі абазначаюць прымету паводле індывідуальнай прыналежнасці прадмета асобе ці жывой істоце.
Пры іншым падыходзе да класіфікацыі прыметнікаў вылучаюцца тры разрады - якасныя, адносныя і прыналежныя. Гэта класіфікацыя вывучаецца ў школе.
У сваёй практыцы я карыстаюся класіфікацыяй, паводле якой прыметнікі падзяляюцца на тры разрады.
У мяне такое ўражанне, што аўтары школьнага падручніка спрабавалі (няўдала) аб'яднаць розныя падыходы да класіфікацыі прыметнікаў па разрадах. Або гэта памылка друку.
 

Tysia

Well-known member
Magda, 2 -усё, дарога, гай - подлежащие, дорага - сказуемое
5- усё,праца, травы, пали - подлежащие, люба (2 раза) - сказуемое
 

Magda

Well-known member
Tysia, в 5 предложении усё или усё зямное??
Еще же и праца (подл) люба (сказуемое)?
 

Tysia

Well-known member
Magda, я исправила предыдущий пост, прочла невнимательно вначале
 

Magda

Well-known member
Tysia, спасибо, стало еще непонятнее. 2 предложение сложное состоит из двух простых,
1) Усе (подл) дорага (сказуемое м.р., ед. число),
2) дорога и гай - это подлежащие другого предложения, правильно?
 

Tysia

Well-known member
Magda, почему сложное? Простое предложение с однородными членами (подлежащими) и обобщающим словом усё, которое относится к подлежащим. Мне так кажется.
 

Magda

Well-known member
Tysia, спасибо. Со вторым понятно. А с пятым предложением тогда, если вам не сложно, разберите мне также, плиз.
 
Сверху